با اینکه هنوز ضرر تشعشعات ساتع شده از اسمارت فون‌ها برای بدن و مغز ثابت نشده است و دانشمندان مختلف نظرات مختلفی در این باره دارند، همه متفق‌القول باور دارند که اسمارت فون‌ها یکی از کثیف‌ترین وسایل اطراف ما هستند که می‌توانند موجب بیماری‌های بسیار بدی شوند. اسمارت فون‌ها را می‌توان بالواقع مخازم پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) دانست. زیرا آنها با صورت، گوش‌ها، لب‌ها و دستان کاربران مختلف برخورد دارند. برخی از این باکتریها می‌توانند موجب بیماری‌هایی مثل آنفولانزا یا التهاب ملتحمه شوند یا حتی اینکه به عفونت‌های کشنده منجر شوند.

نگاهی به معروف‌ترین میکروب‌های روی تلفن همراه در ادامه مطالب

تلفن همراه

 


 

پس حالا و پیش از آنکه دوباره گجت همراه خود را سر میز غذا ببرید، نگاهی به میکروبها و باکتری‌هایی که این اشیا می‌توانند با خود داشته باشند بی‌اندازید:

کلیفرمها

میکرو بیولوژیست‌های دانشگاه آریزونا سال ۲۰۱۲، تحقیقی را منتشر کردند که در آن گفته می‌شد اسمارت فون‌ها باکتریهای بیشتری از نشیمنگاه توالت دارند! برخی از کارشناسان می‌گویند که این واقعیت تعجب برانگیز نیست، زیرا ران بشر مقدار کمتری باکتری نسبت به دستها و دهان او دارد و افراد توالت خود را بیشتر از گجتهای همراه خود تمیز می‌کنند.

باکتری‌های کلیفرم اغلب روی صورت حیوانات و انسان، خاک و گیاهان یافت می‌شوند. با اینکه مقدار کم این باکتری‌ها باعث بیماری نمی‌شوند اما وجودشان نشان از آن دارد که پاتوژنهای دیگری در کمین هستند.

اشریشیا کُلی

اشریشیا کُلی (یا ای.کلی) از آن نوع باکتریهایی است که باید از آن دوری کنید. البته واقعیت امر این است که تمام انواع این باکتری مضر نبوده و برخی از آنها برای سیستم گوارشی شما خوب هستند.

ای کلی نوعی از کلیفرم مدفوعی است که در روده انسان زندگی می‌کند و وجودش روی اسمارت فون نشان از آلودگی‌های دیگر دارد. در مواقع خیلی نادر، ممکن است یک اسمارت فون با نوع خطرناک E. coli O157:H7 آلوده شده باشد. این همان نوع باکتری است که موجب شیوع بیماری‌های ناشی از مواد غذائی می‌شود. این باکتری موجب دردهای شکمی شدید، اسهال، حالت تهوع و شیوع ناگهانی بیماری و عواقب کشنده می‌شود.

استافیلوکوک اورئوس نوع دیگری از باکتری است که ضررش بستگی به نوع باکتری دارد. برخی از باکتری‌های اس اورئوس می‌توانند موجب بیماری‌های جدی پوستی شوند. مثلا MRSA نوعی خطرناک از بیماری زاها است که می‌تواند موجب جوشهای دردناک پوستی شده و از طریق تماس پوستی منتقل شود. این میکروب معمولا در بیمارستان‌ها وجود دارد و از طریق تلفنهای آلوده سریعتر پخش می‌شود.

در تحقیقی که سال ۲۰۰۹ توسط یک میکروبیولوژیست ترک انجام شد، مشخص شد که ۵۲ درصد از تلفنهای همراه ۲۰۰ کارمند مرکز سلامتی آلوده به استافیلوکوک اورئوس بوده است و ۳۸ درصد این تلفن‌ها در معرض آلودگی به نوع MRSA این باکتری بوده‌اند.

استرپتوکوک‌ها اغلب در دو شکل ظاهر و به دو گروهوتقسیم می‌شوند. نوع اول همانی است که بسیاری از ما در کودکی با بیماری حاصل شده از آن یعنی گلودرد استرپتوکوکی دست و پنجه نرم کرده‌ایم. البته این نوع باکتری می‌تواند موجب بیماریهای خطرناک‌تری مثل تب بنفش، سندروم شوک سمی، سلولیت و بیماری‌های خوره عضلانی مثل necrotizing fasciitis شود.

نوع دوم اما دقیقا نوعی است که اصلا نباید نزدیکتان شود، زیرا موجب بیماریهایی مثل ذا‌ت‌الریه، عفونت دستگاه ادراری، خون و پوست می‌شود.

Coagulase Negative Staphylococci CoNS استافیلوکوک کواولاز

نوعی از استافیلوکوک‌ها که با نام Coagulase Negative Staphylococci CoNS شناخته می‌شوند، این ها باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک هستند که اغلب در پوست و مخاط بدن انسان و دیگر جانواران زندگی می‌کنند. با اینکه از نوع استافیلوکوک اورئوس کم خطرتر هستند، این نوع هم موجب عفونت‌های خونی می‌شوند، عفونت‌هایی که در اثر تماس با محیط‌های بیمارستانی و وسایل پزشکی ایجاد می‌شوند. CoNS را مسئول ۳۰ درصد از عفونت‌های خونی می‌دانند.

این باکتری بعلاوه روی دستگاه‌هایی مثل اسمارت فون هم یافت می‌شود. سال ۲۰۱۱، گروهی از محققان دانشگاه غنا، موبایل ۱۰۰ دانشجو را به صورت تصادفی انتخاب کردند و ۵۰ درصد از این دستگاه‌ها پس از تست، آلوده به CoNS تشخیص داده شدند.

کَپَک

کپک تنها آن چیزی نیست که مثلا روی مواد غذایی فراموش شده در گوشه یخچال می‌بینید، بلکه روی ۱۰ درصد از تلفنهای تست شده کارکنان مرکز سلامتی ترکیه هم یافت شده است.

این ماده می‌تواند موجب بیماری‌هایی شود. قرار گرفتن در معرض کپک بر روی سیستم تنفسی تاثیر منفی می‌گذارد و موجب تب، کوتاهی تنفس، بینی گرفتگی و در موارد کمتری موجب عفونت ریه می‌شود.

مخمر

درست به مانند برخی دیگر از باکتری های این لیست که به سیستم هاضمه کمک می‌کنند، مخمرها هم چنین هستند.

در تحقیق انجام شده بر روی موبایلهای کارکنان مرکز سلامت در ترکیه، مشخص شد که ۱٫۵ درصد از تلفن‌ها، آلوده به مخمرها بودند. مخمرها قارچ‌هایی هستند که می‌توانند تقریبا در همه جای بدن زندگی کنند. آلودگی‌های مخمری موجب خارش شدید پوست و دستگاه تناسلی می‌شوند. خبر خوش این است که ابتلا به بیماری‌های ناشی از مخمرهای موجود روی اسمارت فون‌ها تقریبا ناممکن است.

کلستریدیوم دیفیسیل

کلستریدیوم دیفیسیل همان علت پشت اسهال است.

البته این باکتری موجب بیماریهای دیگری مثل تب، تهوع، دردهای شکمی و از دست دادن اشتها هم می‌شود. این باکتری اغلب در بیمارستان‌ها وجود دارد. برای تمیز کردن تلفن همراه خود می‌توانید از الکل یا آب مقطر استفاده کنید.

کورینه باکتری

کورینه باکتری شوخی بردار نیست. این همان باکتر یبماری‌زای دیفتری است. بیماری که باعث ایجاد اختلال در سیستم تنفسی افراد شده و موجب مرگ آنها می‌شود. دیفتری در شکل سرما خوردگی ایجاد می‌شود، به تب و لرز ختم شده و حتی در مواردی سکته قلبی هم  همراه دارد.

خوشبختانه واکسیناسیون جلوی پیشرفت این بیماری را گرفته است.

سودوموناس آئروژینوزا

سودوموناس آئروژینوزا تقریبا در تمامی محیطها زنده می‌ماند. از تجهیزات بیمارستانی تا سینکها، از استخرها تا دستگاه‌های همراه شما. محققان نیجریه‌ای دریافتند که از بین باکتریهای موجود روی ۴۰۰ تلفن تست شده، این باکتری بیشترین مقدار حضور را داشته است.

چیزی که سودوموناس آئروژینوزا را از دیگر باکتریهای این فهرست مجزا می‌کند، مقاومت خارق‌العاده آن پس از درمان آلودگی است.