Sombrero-Galaxy-from-Hubble

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری شگفت انگیز و بسیار زیبا از کهکشان کلاه‌ مکزیکی منتشر کرده که هر بیننده ای مجذوب این خلقت عظیم خداوند می کند.سازمان فضایی ناسا دیروز این عکس را بر روی وب سایت خود قرار داده است.

کهکشان کلاه مکزیکی (Sombrero Galaxy) یا (M104 یا NGC 4594) حدود ۵۰۰۰۰ سال نوری قطر دارد و با زمین ما ۲۸ میلیون سال نوری فاصله دارد. این کهکشان یکی از بزرگترین کهکشانهای واقع در قسمت جنوبی صورت فلکی دوشیزه یا سنبله است



این کهکشان فعال شبیه یک کلاه لبه پهن مکزیکی است که در فضا شناور است. نام فهرستی آن Messier104 است. در این تصویر انبوهی از گرد و غبار ستاره ای ، در لبه کهکشان حلقه زده اند.

چرا کهکشان کلاه مکزیکی یا سمبررو (ام ۱۰۴)، نمایی مانند یک کلاه دارد؟

یک دلیلش، بزرگی و گستردگیِ بیش از اندازه ی توده ی مرکزی ستارگانش (کوژی آن) است و دلیل دیگر، رگه های برجسته ی غبار تیره در صفحه ی آنست که تقریبا از لبه دیده می شود. روشنایی افشانِ کوژی گسترده ی این کهکشان از میلیاردها ستاره ی پیری که درون آنست سرچشمه گرفته.اگر در عکس جدید هابل به کوژی کهکشان دقت کنید، نقطه های روشن بسیاری را خواهید دید که در واقع خوشه های کروی ستارگانند.

حلقه های چشمگیر غبار این کهکشان نیز جایگاه ستارگان جوان تر و درخشان تر پرشماری هستند. در این حلقه ها همچنین جزییات پیچیده ای دیده می شود که هنوز برای اخترشناسان کاملا شناخته نشده.هسته ی کهکشان کلاه مکزیکی در سرتاسر طیف الکترومغناطیسی نور می افشاند و از همین رو گمان می رود یک سیاهچاله ی بزرگ را در خود نهفته باشد.

نوری که از کهکشان سمبررو به زمین می رسد پنجاه میلیون سال در راه بوده و آن را می توان با یک تلسکوپ کوچک در صورت فلکی دوشیزه مشاهده کرد




برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک کنید



برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک کنید