android-one

کمپانی گوگل سال گذشته پروژه اندروید وان را با هدف تولید گوشی های ارزان قیمت و تقویت حضور در بازارهای نوظهور معرفی کرد. ایده این طرح برای تولید کنندگانی بود که قصد تولید اسمارت فون های ارزان قیمت بر پایه اندروید را داشتند و در نهایت هدف این محصول تولید گوش های هوشمند اندرویدی ارزان قیمت و با کیفیت است .گوشی های این پروژه ، بروزرسانی‌های گوگل را نیز به صورت منظم دریافت خواهند کرد.با این حال، مطابق با گزارشی که دیروز در فایننشال تایمز منتشر شد، پروژه اندروید وان در بازار هدف اولیه خود چندان موفق نبوده و انتظارات گوگل را برآورده نکرده است. مدیر ارشد گوگل در هند و آسیای جنوب غربی در مصاحبه خود با فایننشال تایمز اعلام کرده است که گوشی‌های جدید اندروید وان با تغییرات بزرگی همراه خواهد بود. گوگل قصد دارد در مرحله بعدی گوشی‌های اندروید وان خود را با قیمتی بسیار پایین تر از نمونه‌های قبلی به بازار عرضه کند



اولین گوشی‌های هوشمند پروژه وان سال گذشته با قیمت تقریبی ۸۰ دلار در کشور هند فروخته شدند. این حدود قیمت بسیار چشمگیر است اما برای کشوری که صدها میلیون کاربر برای اولین بار به بازار گوشی‌های هوشمند وارد می‌شوند و تمایل دارند کمترین پول ممکن را خرج کنند، گوگل و شرکای تولیدکننده محلی او هم چنان از بالا بودن قیمت محصولات ضرر می‌کنند. یکی دیگر از مشکلات فروش کم گوشی های اندروید وان مربوط به زنجیره تامین این محصولات بوده است، حتی آن دسته از کاربرانی که قصد خرید محصولات نسبتاً ارزان قیمت گوگل را داشتند، با کمبود موجودی در بازار مواجه می‌شدند، به این ترتیب گوگل مجبور بود با فروشندگان محلی نیز رقابت کند.

برنامه جدید گوگل ، عرضه موج جدید گوشی‌های اندروید وان با قیمت خرده‌فروشی کمتر از ۳ هزار روپیه معادل ۴۷ دلار است. گوگل هم چنین به تحقیق و بررسی بازارهای غیر انگلیسی زبان می‌پردازد تا با شرکت‌های نوپای هندی که در حال حاضر بازار را در دست گرفته‌اند، رقابت کند.

اگر فروش گوشی‌ها با این قیمت پایین کمی غیر عقلانی به نظر می‌رسد، باید به یاد داشته باشید که هدف گوگل سودآوری از قطعات سخت افزاری نیست، این شرکت در واقع روی ویژگی‌های جستجو، نقشه، ویدیو و غیره سرمایه‌گذاری می‌کند. گوگل معتقد است طی ۱۰ سال آینده، یک میلیارد کاربر هندی آنلاین خواهند بود و وجود این یک میلیارد کاربر تاثیر چشمگیری در اقتصاد جهانی اینترنت خواهد داشت.