سگ مترجم: پروژه ای برای تبدیلِ فکر حیوانات به زبان انگلیسی

گروهی از گیک های اسکاندیناوی با کمک سرمایه گذاری همگانی، پول کافی برای اجرای پروژه ای به نام سگ های مترجم را جمع آوری نموده اند؛ پروژه ای که می کوشد با تولید ابزاری که قادر است تفکر یک سگ را به انگلیسی ساده ترجمه کند، فاصله ی بین حیوانات و انسان را از بین ببرد.



این گروه مدعی هستند که این اختراع جدید از کشورِ سوئد با نامِ «دیگر هیچ صدای پارس سگی را نمی شنوید» (No More Woof) قادر است فکر یک سگ نوعی را به واژگان ترجمه کند.

بر روی سر حیوان، هدستی نصب خواهد شد. این دستگاه سیگنال های الکروانسفالوگرافی یا همان نوار مغزی سگ را می خواند و پس ازآن نرم افزار می کوشد آن فکرها را به انگلیسی ترجمه کند.

این ابزار از رایانه رسپبِری پای (Raspberry Pi) کوچکی برای ترجمه ها استفاده می کند. ایده اولیه این پروژه از موسسه اختراع و اکتشاف شمال اروپا (Nordic Society for Invention and Discovery) بوده است. این شرکت توانسته است صندلی جنبانی را نیز بسازد که می تواند باتری آیپد و آباژوری را شارژ کند که می  تواند از اتاقی به اتاق دیگری به دنبال شما حرکت کند.

امّا پروژه ی No More Woof عصاره ای از فکرِ حیوان خانگی شما را به شما تقدیم می کند. این که این ابزار، فکرِ سگ شما را ترجمه می کند، تا حدودی با حقیقت فاصله دارد. در واقع، این نرم افزار می کوشد بیشتر فرایندهای فکری ساده هم چون «من خسته هستم» یا «من گرسنه ام» را ترجمه کند؛ چیزی که سگ ها از زمانی که به صورت حیوانات خانگی در آمدند توانسته اند آن را به صاحبان شان بفهمانند.

با این وجود، اگر نگران هستید که نگران هستید که با سگ خود به درستی ارتباط برقرار نمی کنید، این ابزار به شما کمک می کند. این ابزار از ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی به قیمت ۶۰۰ دلار در دسترس شما خواهد بود و از زبان های اسپانیایی، فرانسوی، و چینی ماندرین پشتیبانی می کند. امّا از آن جا که طراحان این ابزار از شمال اروپا هستند، انتظار نداشته باشید که نسخه ی انگلیسی این دستگاه نسخه ی خوبی باشد.

این پروژه در هاله ای از ابهام توسعه داده شده است و به مقدار زیادی به کمک های مالی وابسته است. افرادی که پشت این پروژه هستند توانسته اند تا به حال حدود ۱۶ هزار دلار را جمع آوری کنند؛ مبلغی که از هدف اولیه شان یعنی ۱۰ هزار دلار بسیار بیشتر است.

مخترعین این ابزار می گویند که آن ها به عمد مبلغ را کم در نظر گرفته اند تا به مردم امید واهی ندهند. آن ها تاکید دارند که این کار هنوز در حال بررسی و پیشرفت است و به هیچ عنوان به صورت تولید انبوه در نخواهد آمد.

آن ها قبول دارند که پروژه شان هنوز در مراحل ابتدایی است و به پشتیبانی و توسعه ی بیشتری نیاز دارد.