xperia-z3-and-z3-compact

پس از شکست پرچم دار امسال سونی یعنی اکسپریا Z4 ژاپن یا همان اکسپریا Z3 پلاس جهانی ، همه انتظار محصولی جدید ، متفاوت و البته قدرتمند از این شرکت را دارند.چند روز پیش خبری منتشر شد که این شرکت دو اسمارت فون با نام رمز Sony Xperia S60 و Sony Xperia S70 را برای عرضه در کنگره جهانی موبایل بارسلون که در ۴ سپتامبر برگزار خواهد شد ، آماده کرده است.

حالا در گزارشی جدید ، مشخصات دو تلفن با کد E6603 و E5803 فاش شده است که احتمال می رود E6603 همان اکسپرا Z5 و E5803 هم اکسپریا Z5 کامپکت باشد.نکته ای که در مشخصات فاش شده از این دو محصول بسیار تعجب برانگیز به نظر می رسد ، استفاده مجدد از چیپست ناموفق اسنپدراگون ۸۱۰ و عدم تغییرات کلی در طراحی آنهاست




همانطور که می دانید سونی چند سالی است که پرچم داران خود را با یک زبان طراحی و بدون تغییراتی کلی روانه بازار می کند.البته این عدم تغییرات کلی در مشخصات فنی این گوشی ها هم تا حد بسیار زیادی قابل مشاهده است.این مشکلات در محصول رده بالا یا در اصطلاح پرچم دار جدید این کمپانی که در ژاپن با نام اکسپریا Z4 و در بازارهای جهانی با نام  اکسپریا Z3 پلاس عرضه شد هم کاملا قابل لمس بوده و حسابی طرفداران این برند معتبر را ناراحت و عصبانی ساخته است.کار به جایی رسیده که حتی داخل کشور ژاپن هم استقبال خوبی از این گوشی به عمل نیامده است ! جایی که مردم آن پیش از این تعصب زیادی به محصولات سونی داشته و همیشه از آن حمایت کرده بودند.

گذشته از تکراری بودن گوشی +Xperia Z3 ، مشکل پیش بینی نشده دیگری هم امسال گریبانگیر سونی و البته چند کمپانی دیگر نظیر اچ تی سی شد.بله درست حدس زدید ،مشکل گرم کردن بیش از حد پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام که ضربه بزرگی را به شرکت های استفاده کننده از این چیپست وارد کرد.

اما حالا که با مشکلات اکسپریا Z3 پلاس آشنا شدید حتما شما هم مانند بسیاری از طرفدارن سونی انتظار محصولی متفاوت از این شرکت را خواهید داشت.با این حال اگر مشخصات فاش شده امروز صحیح باشد ، نباید منتظر هیچگونه شگفتی در گوشی های رده بالی سونی که گفته می شود با نام های اکسپریا Z5 و اکسپریا Z5 کامپکت در نمایشگاه IFA امسال رونمایی خواهند شد باشید.

بر اساس اطلاعات بدست آمده اکسپریا Z5 و اکسپریا Z5 کامپکت از تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکوم قدرت می گیرند و تلفن E6603 یعنی همان اکسپرا Z5 رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ و اکسپریا Z5 کامپکت رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل خواهند داشت.

البته اگر سونی از اسنپدراگون ۸۱۰ در این دو گوشی استفاده کرده باشد به احتمال بسیار قوی مدل اصلاح شده آن می باشد که ظاهرا وان پلاس هم در گوشی وان پلاس ۲ از آن استفاده کرده است.

متاسفانه برای کسانی که امیدوارند یک طراحی جدید در سری اکسپریا مشاهده کنند، وبلاگ اکسپریا می گوید:

نباید منتظر تغییری در ظاهر نسل بعدی اکسپریا باشیم و اکسپریا Z5 با کمترین تغییر عرضه خواهد شد.

اگر این اطلاعات حقیقت داشته باشد، سری بعدی اکسپریا با نسل کنونی تفاوت خاصی نخواهد داشت و معرفی اکسپریا Z5 یک به روز رسانی کوچک برای سری Z خواهد بود.با این حساب به نظر شما آیا سونی با چنین سیاستی قادر به حفظ جایگاه خود در بازار موبایل خواهد بود ؟ آنهم با این همه رقیب قدرتمند در بازار ؟!