کودکان رسانه های تصویری را دوست دارند، آنها عاشق بازی کردن هستند اما با تغییر سبک زندگی، امروزه کودکان به سمت انجام بازی های دیجیتال روی آورده اند، موضوع مهمی که وجود دارد این است که در رسانه های مختلف چه تلوزیونی چه اینترنتی بخش های مختلفی در مورد کودکان ساخته میشوند که ادعا میکنند مطالبی که ارئه میدهند جنبه آموزش دارند و فرزندان شما را باهوش تر میکنند و نکات مختلفی را به آنها یاد میدهند، فکر میکنید واقعا این برنامه ها چقدر به تنهایی برای فرزندانتان مفید است؟

هر جا که میرویم کودکانی میبینیم که یک صفحه نمایش دیجیتال رو به روی صورت خود گرفته و مشغول بازی یا تماشای برنامه هستند، وقتی با والدین آنها صحبت کنید آنها به شما خواهند گفت که این برنامه ها آموزش هستند و علاوه بر اینکه اجازه میدهند خودشان بتوانند به کارهای شخصیشان برسند، فرزندشان هم در حال یاد گیری و آموزش هستند، اما بگذارید چیزی به شما بگویم ادعا های این برنامه ها و یا بازی ها در مورد باهوش تر کردن و آموزش فرزندتان میکنند صرفا به این خاطر است تا عذاب وجدان شما را از بین ببرند تا شما با خیال آسوده فرزندتان را به آنها بسپارید و وقت بیشتری برای کار های خود داشته باشید.

همه این موارد آموزش فرضی کودکتان را باهوش تر نمیکنند بلکه صرفا آنها را سرگرم میکنند، شما نباید متقاعد شوید تا برای چند دقیقه وقت بیشتر برای خود فرزندتان را با این قبیل ابزار دیجیتال تنها بگذارید، چرا که با این روش فرزندتان کمتر کنجکاو، کمتر مبتکر و در نتیجه حتی شاید کمتر باهوش شوند، هیچ پدر و مادری نمیخواهد فرزند خود اینگونه باشد.

فکر نمی کنم هوش به معنای مغزهای پر از واقعیت باشد – اگرچه دانستن واقعیت های واقعی کمک می کند (بله ، متأسفانه ، ما باید در سال ۲۰۱۹ بین واقعیت های واقعی و “واقعیت های” جعلی تمایز قائل شویم) اما آیا این به معنای توانایی تفکر انتقادی، سؤال کردن، شناسایی مشکلات و آزمایش راه حل ها است؟

بنابراین، آیا تکنولوژی آموزشی بچه‌ها را باهوش‌تر می‌کند یا ما فقط خودمان را گول می‌زند؟ و اگر همه این تکنولوژی آموزشی بچه‌ها را باهوش‌تر نکند، چه کار می‌کند؟

در واقع اگر این تکنولوژی فقط به ارائه واقعیات بپردازد هیچ کمکی نمیتواند کند ولی اگر به فرزند شما کمک کند تا به عنوان مثال یک فضا پیما را نقاشی کند و سوال هایی را در ذهن او ایجاد کند کمک کننده خواهد بود، پس میتوان گفت به نوع و روش آن تکنولوژی آموزشی نیز بستگی دارد.

 

منبع سایت روزانیت (roozanit.com)