cortana

چند هفته پیش بود که شایعه شد مایکروسافت نسخه اندروید و iOS دستیار صوتی هوشمند خود موسوم به کرتانا را برای این دو سیستم عامل منتشر خواهد کرد.اکنون در حالی که هنوز نسخه رسمی کرتانا برای اندروید رونمایی نشده، نسخه غیر رسمی آن امروز بر روی اینترنت لو رفت! این نرم افزار را می توان بر روی دستگاه های اندرویدی که از اندروید ۴.۴ و بالاتر استفاده می کنند نصب کرد




کرتانا نیز همانند گوگل Now و سیری، یک دستیار صوتی هوشمند با قابلیت های بسیار است با این تفاوت که توسط مایکروسافت توسعه داده شده و انحصاری نیست. این یعنی مایکروسافت این دستیار صوتی را علاوه بر پلتفرم ویندوز، برای سایر سیستم عامل ها نظیر اندروید و iOS نیز منتشر خواهد کرد. با انتشار این دستیار صوتی برای اندروید و iOS، تعداد استفاده کنندگان از کرتانا به طرز قابل توجهی افزایش می یابد. مایکروسافت، کرتانا را برای ویندوز ۱۰ نیز عرضه کرده است و با توجه به میلیارد ها کاربری که در طول ۲ و یا ۳ سال آینده از ویندوز ۱۰ استفاده می کنند، کرتانا هر چه بیشتر فراگیر می شود. با عرضه کرتانا برای اندروید و iOS، این دستیار صوتی تبدیل به گسترده ترین دستیار صوتی بازار می شود.

این نرم افزار در حال حاضر بر روی گوشی های اندرویدی کمی لگ داشته و کرش می کند. البته با توجه به این که این نسخه غیر رسمی نرم افزار است، این مشکلات طبیعی هستند. در کل، ظاهر این دستیار صوتی بر روی اندروید، به ظاهر آن بر روی ویندوز ۱۰ شباهت بسیاری دارد و اگر پیش از استفاده بر روی گوشی اندرویدی آن را تجربه کرده باشید، برای شما آشنا خواهد بود.

با عرضه نسخه iOS این نرم افزار در ماه های آینده می توان یک مقایسه جالب میان نسخه اندرویدی و iOS به عمل آورد اما باید توجه داشت که با توجه به باز بودن اندروید و دسترسی بیشتر، نسخه اندرویدی کرتانا قطعا امکانات بیشتری نسبت به نسخه iOS خواهد داشت.

شما می توانید فایل APK این دستیار صوتی را از این لینک دریافت کنید. اما اگر نمی خواهید که از نسخه های غیر رسمی استفاده کنید، می بایست به این لینک مراجعه کرده و با ثبت نام در پروژه مربوطه، برای دریافت نسخه بتا اعلام آمادگی کنید و نسخه بتا را دریافت کنید. در زیر تصاویری از کرتانا برای اندروید قرار داده شده است